Dit wordt op onze school gegeven door juf Anne en juf Janneke.
Zoals bij jullie wellicht bekend is krijgen de leerlingen vanaf groep 3 op de maandag of vrijdag handvaardigheid van juf Janneke en tekenen van juf Anne. Maar hoe ziet zo’n middag er nu uit? Want naast leuke knutsellessen en tekenopdrachten willen wij de kinderen natuurlijk ook iets leren. Om dit inzichtelijk te maken ontwikkelen wij op dit moment een leerlijn met doelen waaraan we werken tijdens deze lessen. Dit is nu nog een concept, volgend jaar streven wij naar het behalen van al deze doelen.

De leerlingen krijgen per groep eenmaal per week een half uur tot een uur tekenen én handvaardigheid. Dit wordt gegeven door tijdens de talentmiddag. Naast lekker genieten van een tekenopdracht en knutselen wordt er ook aandacht geschonken aan techniekbeheersing en creativiteit.

Wanneer er naar het vak tekenen wordt gekeken dan verdelen wij de leerlijn in 3 aspecten:
1. Materiaalgebruik (waterverf, stift, plakkaatverf, fineliner, ecoline, wasco/oliepastel, grijs potlood, krijt, gekleurd potlood, houtskool en Oost Indische inkt).
2. Beeldaspecten (ruimtesuggestie op het vlak, kleur, vorm en compositie).
3. Kunst (kennis maken met kunststromingen en kunstenaars).

Ook handvaardigheid wordt onderverdeeld in 3 aspecten.
1. Betekenis (we blijven dicht bij de belevingswereld van het kind, maar hoe ouder ze worden hoe meer betekenis het knutselwerk kan krijgen. Bijvoorbeeld door het maken van gezelschapsspellen en decorbouw in de bovenbouw).
2. Beeldaspect (ruimtesuggestie op het vlak, collages en 3D).
3. Materiaal/techniek (kosteloos materiaal/knippen, vouwen, lijmen, etc.)