Onze bovenbouwleerlingen leren om te filosoferen. De groepen 6 t/m 8 duiken wekelijks in filosofische gesprekken onder begeleiding van juf Dominique. Zij specialiseert zich op dit gebied.

Waarom zou je gaan filosoferen?

(bron: filosofiejuf.nl)

Door te filosoferen leren de kinderen veel dingen die je niet uit een boekje kunt leren. Zij leren hoe zij zonder kennis zelf tot inzichten kunnen komen gewoon door te redeneren. Naast redeneren leren kinderen reflecteren, empathisch denken, outside-the-box-denken, goed en precies formuleren om maar eens een paar dingen te noemen. Maar bovenal leren ze kritisch en creatief denken. Zo groeit bij de kinderen hun woordenschat en mondelinge taalvaardigheid, ze leren beter naar elkaar luisteren, vragen aan elkaar stellen, onder woorden brengen wat ze denken. De leukste reden is dat je kinderen op een heel andere manier leert kennen. Je leert niet zozeer wat ze denken maar hoe ze denken.

Een filosofisch gesprek is anders dan een gewoon gesprek. Veel mensen noemen een goed gesprek met het grootste gemak een filosofisch gesprek. Maar een filosofisch gesprek is weliswaar een goed gesprek maar andersom is dat niet perse het geval.

Een filosofisch gesprek begint met een filosofische vraag. De kenmerken van een filosofische vraag zijn:

  • Hét antwoord is niet in een boek, encyclopedie of op Wikipedia te vinden.
  • De volwassene weet het antwoord dus ook niet zeker.
  • Het gaat niet om je mening. (Wat vind je van spruitjes?)
  • Het gaat niet om wetenschappelijke kennis. (Hoe ontstaat regen?)

Er wordt bij filosofie niet gevraagd naar de werkelijkheid maar naar een mogelijkheid.
Vragen naar de werkelijkheid: Wanneer was de tweede wereldoorlog? Hoe komt het dat een bom ontploft? Wat is de hoofdstad van België?
Vragen naar een mogelijkheid: Maakt het uit waar je geboren wordt? Helpt straf? Mag je iets slechts doen om iets goeds te bereiken?

Filosoferen kan kinderen (én volwassenen) een heerlijk vrij gevoel geven. Er bestaan namelijk geen foute antwoorden en je hebt er geen kennis voor nodig, alleen je hoofd.

Iedereen heeft een hoofd.

juf Dominique