Dit wordt op onze school gegeven door meester Gijs

“In het kader van de talentmiddagen geef ik muziekles aan groep 3 tot en met 8. Ik kan u vertellen dat dit een genot is om te doen. Ik ben mijn hele leven al veel met muziek bezig en vind het mooi dat ik iets van mijn passie over kan dragen aan de leerlingen. Om dit gedegen te kunnen doen ben ik begonnen met de post-hbo opleiding: ‘Vakspecialist muziek voor de basisschool’ aan het conservatorium te Groningen. Hier leer ik in 5 domeinen (spelen, zingen, luisteren, bewegen, componeren) hoe ik verantwoorde muzieklessen kan geven. Bovendien krijg ik veel praktische tips en trucs die ik kan toepassen.

Tijdens de muzieklessen die ik nu op school geef wordt niet alleen veel gezongen maar zijn we ook bewust bezig met de andere domeinen van muziek. Zo zit er in elk domein een mooie opbouw, bij luisteren beginnen we in groep 3 met het herkennen van hard en zacht en kunnen de leerlingen verwoorden of iets snel of langzaam is. In groep 4 kunnen de leerlingen daarbij benoemen of iets hoog of juist laag is. In groep 5/6 maken we een begin met wat voor emotie de muziek bij je oproept wanneer je er naar luistert en bij 7/8 hebben we het over verschillende maatsoorten en het herkennen van tempowisselingen.

Tijdens de lessen maken we gebruik van boomwhackers , dit zijn een soort grote klankstaven die één toon (noot) kunnen produceren (zie afbeelding). De verschillende noten hebben verschillende kleurtjes zodat de leerlingen de kleuren aan de noten gaan koppelen. Zo is de C rood en de F groen. In groep 3 beginnen we met het ontdekken van de boomwhackers door spelletjes te doen met hoge en lage tonen. In groep 4 spelen we eenvoudige liedjes met de boomwhackers, vaak met muziek via het digibord. In groep 5/6 spelen we moeilijkere liedjes waarbij we noten steeds meer gaan benoemen en kunnen herkennen. In groep 7/8 leren we welke noten er in een akkoord zitten, en hoe akkoorden zijn opgebouwd. Ook leren we vanaf groep 5/6 zelf muziek te componeren voor de boomwhackers. Eerst concreet door middel van de verschillende kleuren, en in groep 8 steeds abstracter door de kleuren weg te halen en alleen de noten over te houden.”