Leerlingenzorg

Het doel van ons onderwijs is dat kinderen zich binnen hun mogelijkheden zo goed mogelijk ontwikkelen. Om dit te bereiken is het heel belangrijk dat kinderen zich veilig voelen en met plezier naar het kindcentrum gaan. Ook willen we graag dat elk kind succes ervaart bij het leren. Samen met alle professionals denken we er goed over na hoe we dit kunnen bereiken. 

Een veilige school 

Een kind komt pas tot leren als het lekker in zijn vel zit en met plezier naar het kindcentrum gaat. Wij starten elk schooljaar dan ook met groepsvorming. Hierbij doen we allerlei activiteiten om elkaar te leren kennen en de onderlinge band te versterken. In deze eerste weken herhalen we ook weer de school- en groepsregels en we bespreken welk gedrag we van elkaar verwachten. Natuurlijk komt dit ook regelmatig weer terug in de rest van het schooljaar. Het hele schooljaar door hebben we elke week les over sociale- en emotionele vaardigheden aan de hand van de methode Kwink. Dit levert weer gespreksstof op over hoe we met elkaar omgaan. 

Soms is er aanvullende ondersteuning nodig voor een groep of voor een leerling op sociaal emotioneel gebied. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Met de kwaliteitscoördinator, of, als het nodig is, met een extern deskundige kijken we wat deze groep of deze leerling voor aanvullende ondersteuning nodig heeft. In een enkel geval komt het voor dat we een leerling niet de ondersteuning kunnen bieden die hij of zij nodig heeft om goed te kunnen functioneren bij ons op school. We gaan dan, samen met ouders en deskundigen, op zoek naar een plek waar deze ondersteuning wel kan worden geboden. 

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat onze basisondersteuning beschreven, evenals de grenzen van wat wij als school aankunnen.