Klachtenregeling

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook op een kindcentrum kunnen klachten voorkomen. We gaan ervan uit dat de ‘lichtere’ klachten zoveel mogelijk binnen de muren van het eigen kindcentrum worden opgelost in overleg met de leerkracht, de pedagogische medewerker of de directie. Voor klachten waar op deze manier geen oplossing voor wordt gevonden heeft CKC Drenthe een klachtenregeling opgesteld.

Indien de klacht niet naar tevredenheid kan worden opgelost binnen de eigen school, kan een beroep gedaan worden op de klachtencommissie van CKC Drenthe.

De klachtenregeling van CKC Drenthe treft u hieronder aan.

 

KLACHTENREGELINGEN CKC DRENTHE

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook op een kindcentrum kunnen klachten voorkomen. We gaan ervan uit dat de ‘lichtere’ klachten zoveel mogelijk binnen de muren opgelost worden via de leerkracht, pedagogisch medewerker of de directie. Voor klachten waar geen oplossing voor wordt gevonden, is zowel voor onderwijs als voor kinderopvang een klachtenregeling opgesteld. Deze liggen op het kindcentrum ter inzage. De klachtenregeling van CKC Drenthe onderwijs kan ook vanaf deze website gedownload worden (zie documenten).

  1. Klachtenregeling onderwijs

Interne contactpersonen 

Op elk kindcentrum is iemand benoemd die de wegen kent richting vertrouwenspersoon en/of klachtencommissie. Volgens de klachtenregeling zullen ouders/verzorgers in de meeste gevallen met hun klacht eerst terechtkomen bij deze interne contactpersoon. (Als u niet weet wie dat is, dan kunt u dat opvragen bij de directie.) Is deze weg gelet op de aard van de klacht niet mogelijk, of heeft de afhandeling niet naar tevredenheid plaatsgevonden? Dan kan men ook rechtstreeks een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon of direct contact opnemen met de klachtencommissie.

Externe vertrouwenspersonen

CKC Drenthe beschikt over twee externe vertrouwenspersonen die functioneren als aanspreekpunt bij klachten. De vertrouwenspersonen gaan na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt of dat de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht. Zij begeleiden de klager desgewenst bij de verdere procedure en verlenen bijstand. Uiteraard zijn de vertrouwenspersonen gebonden aan geheimhouding en nemen zij bij hun werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht. De vertrouwenspersonen van CKC Drenthe zijn:

Ds. D. (Diete) Kits, uit Bovensmilde, tel. 0592-412697, predikant in de PKN te Bovensmilde

Mw. E.G. (Liesbeth) Harderwijk uit Assen, tel. 06-12931896, voormalig familierechtadvocaat en scheidingsmediator

Onafhankelijke Klachtencommissie

Desgewenst kan ook rechtstreeks een beroep gedaan worden op de onafhankelijke klachtencommissie van CKC Drenthe onderwijs. Uw klacht zal dan volgens de procedure in behandeling worden genomen. De klachtencommissie van CKC Drenthe onderwijs is bereikbaar via het emailadres: klachtencommissie@ckcdrenthe.nl 

Overige commissies

Naast de onafhankelijke klachtencommissie van CKC Drenthe onderwijs zijn we ook aangesloten bij de volgende landelijke commissies:

  1. De Commissie van beroep funderend onderwijs voor behandeling van klachten van werknemers tegen besluiten van hun werkgevers;
  2. De Landelijke commissie voor geschillen WMS voor behandeling van medezeggenschapgeschillen;
  3. De Geschillencommissie passend onderwijs voor behandeling van geschillen betreffende het passend onderwijs.

Zie voor meer informatie hierover www.onderwijsgeschillen.nl

2. Klachtenregeling kinderopvang

De kinderopvang van CKC Drenthe kent een eigen klachtenregeling. Voor een onafhankelijke uitvoering van de klachtenbehandeling zijn wij aangesloten bij de externe Geschillencommissie Kinderopvang met daaraan verbonden het Klachtenloket Kinderopvang. Voor meer informatie hierover verwijzen wij graag naar dit document.