Onderwijs op de Rietzanger

Vanuit de kernwaarden

  • Eigenaarschap/autonomie 
  • Respect 
  • Samenwerken 

is onze Missie

Samen Leren Leven  

Uit deze missie vloeit de visie op onderwijs voort: 

CKC De Rietzanger is een open christelijk kindcentrum waar we kinderen goed leren rekenen en lezen. Binnen een heldere structuur zorgen wij voor kennis, vaardigheden en strategieën op gebied van de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen. 

We bieden de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek (schoolbreed) thematisch en in samenhang aan. Hiermee vergroten wij stapsgewijs voor kinderen de kennis van de wereld om hen heen, zowel dichtbij als ver weg. 

Onze inspirerende schoolomgeving biedt een veilige oefenplaats waar kinderen samen leren en samen leven. We leren kinderen om te ontdekken wat hun persoonlijke en gedeelde waarden zijn. Samen met ouders helpen we kinderen hun eigen talenten te ontdekken. 

We stimuleren hen om uitdagingen aan te gaan en leren hen daarop te reflecteren. Zo helpen wij hen zich te ontwikkelen om zelfbewust deel uit te maken van onze diverse samenleving. 

Vertaald naar ambities en doelen 

We onderscheiden 5 pijlers: 

  1. Basisvaardigheden (lezen/taal en rekenen) 

  1. Wereldoriëntatie  

  1. Sociale veiligheid en gedrag  

  1. Jonge kind 

  1. Talentontwikkeling  

 

Onze ambities per pijler

Goede lezers 

De Rietzanger wil van haar leerlingen zelfstandige en gemotiveerde lezers maken die kunnen leren van teksten en ervan kunnen genieten. Daarnaast willen we dat leerlingen zichzelf kunnen uiten en onderbouwen, zowel mondeling als op papier. Daarbij staat leesplezier, kennisopbouw, luisteren, praten, denken en schrijven centraal. 

 

Sterke rekenaars 

Op De Rietzanger willen wij dat onze leerlingen opgroeien met een besef dat rekenen overal om hen heen is. Wij willen ze leren zelfstandig en gemotiveerd met dit rekenen om te gaan. De leerlingen krijgen de mogelijkheid om goede rekenvaardigheden te ontwikkelen, welke zij kunnen toepassen in het dagelijks leven.  De leerlingen hebben een besef van hun eigen kunnen binnen de domeinen (getallen, verhoudingen, meten/meetkunde en verbanden). Zij weten wanneer zij extra hulp moeten vragen en wanneer zij verder de diepte in kunnen bij rekenvraagstukken. Denk hierbij aan een goed strategiegebruik, de som uit een rekenverhaal kunnen halen en het automatiseren. 

 

Wereldwijze burgers 

De Rietzanger wil dat haar leerlingen de wereld om hen heen begrijpen en ontdekken welke plek zij zelf daarin kunnen innemen. 

We bieden het vak wereldoriëntatie thematisch aan waarbij verbinding wordt gemaakt met vakken als lezen en taal. Door de leerlingen vragen voor te leggen stimuleren we een onderzoekende en vragende houding bij onze leerlingen. Ook spelen we in op wat de leerlingen zelf al weten (voorkennis) om daarbij aan te sluiten met het aanbod en verdere verdieping. De leerling gaan op hun eigen manier (talent) zich verder verdiepen in het thema. De leerlingen presenteren hun opgedane kennis op hun eigen unieke manier. 

 

Samen leven 

Vanuit een inspirerende leeromgeving leren de kinderen op De Rietzanger binnen een veilige oefenplaats samen leren en samen leven. Door middel van sociaal-emotioneel leren in combinatie met de executieve functies, leren de kinderen zelfbewust en zelfregulerend gedrag te vertonen in onze diverse samenleving. 

Op De Rietzanger werken we in elke groep aan sociaal-emotioneel leren en de executieve functies volgens de afgesproken werkwijze op basis van een doorgaande leerlijn voor een optimale ontwikkeling van de leerlingen. 

 

Jong geleerd 

De groepen 1 t/m 4 werken vanuit dezelfde visie aan een doorgaande leerlijn. Spelend leren en thematisch werken spelen daar een belangrijke rol in. 

 

Talent ontwikkelen 

De Rietzanger wil dat haar leerlingen ontdekken wat hun talent op creatief, muzikaal, sportief en/of cognitief gebied is en geeft de leerlingen de ruimte om dit talent te ontplooien en te ontwikkelen. 

De Rietzanger heeft vanaf de onderbouw een breed vakkenaanbod waarin ruimte is om talenten te ontdekken en te ontplooien. Binnen de thema's van 4x-wijzer wordt er zichtbaar gewerkt vanuit alle intelligenties en krijgen de leerlingen de ruimte om vanuit hun eigen talent te werken aan hun onderzoeksvragen.